Podnikání v oblasti realit je velmi lukrativní oblast podnikání, vyžaduje však od podnikatele specifické vlastnosti a schopnosti. Realitní agent musí mít samozřejmě přehled v oboru, musí se vyznat v nemovitostech jak z hlediska odborného, tedy stavebního a architektonického, tak také z hlediska ekonomického. K tomu, aby těchto schopností dosáhl, je zpravidla třeba odborné vzdělání v některé z výše uvedených specializací a stejně tak i praktické zkušenosti. Navíc musí takový realitní agent mít i ty správné osobnostní předpoklady jako je schopnost jednat s lidmi, kvalifikovaně prezentovat své „zboží", disponovat potřebnou asertivitou a zároveň projevit úctu ke klientovi.
Při veškerých uvedených dovednostech je dále ještě třeba, aby si založil a vedl svou firmu, jejímž prostřednictvím se prezentuje svým klientům on. A na to už mu nemusejí zbývat kapacity. Proces založení firmy vlastními silami může pro podnikatele v realitách znamenat podstatné zdržení vlastního zahájení podnikání. Založení společnosti v České republice zatím stále představuje časově i finančně nákladný proces plný mnoha administrativních, právních i finančních nástrah:
- právní řád je pro laiky nepřehledný, relevantní informace nejsou snadno dostupné
- podací formulář je složitý
- značné riziko odmítnutí zápisu nové obchodní společnosti do obchodního rejstříku ze strany soudu a s tím spojené další nemalé časové i finanční náklady zakladatele (např. při zvolení nevhodného nebo již existujícího nebo zaměnitelného názvu firmy)
- je třeba podniknout až 15 návštěv na různých institucích a úřadech
- nutnost doložit téměř 20 žádostí, formulářů a ostatních příloh
- průměrná doba založení společnosti v České republice se pohybuje okolo 5 týdnů
- každá chyba prodlouží a zdraží celý proces začátku podnikání
Proto začínajícím realitním kancelářím nabízejí své odborné služby zase firmy specializované na zakládání a prodej společností.
Jakmile se ale odborník na reality svěří poradenské firmě specializované na zakládání společností, může se spolehnout, že celý proces založení jeho společnosti proběhne hladce, bez zbytečné administrativní zátěže a v co nejkratším termínu. Zápis nové firmy do obchodního rejstříku zpravidla může být vyřízen do 8 dnů. Navíc poradenská firma vyřídí potřebná živnostenská oprávnění či koncese a požadované registrace k dani z příjmu, DPH, srážkové dani atd.
Podle konkrétní potřeby realitního specialisty lze nabídnout následující služby:
- založení společnosti s ručením omezeným (s.r.o.) na míru s nutností splatit základní kapitál z vlastních prostředků
- založení akciové společnosti (a.s.) na klíč s nutností splacení základního kapitálu a.s. z vlastních prostředků
- založení s.r.o. s naším kapitálem, bez nutnosti splácet vklad
- zřízení organizační složky - vyřízení a zápis organizační složky zahraniční společnosti do obchodního rejstříku v ČR
Kroky vedoucí k založení společnosti jsou následující:
- sepsání zakladatelské listiny / společenské smlouvy formou notářského zápisu
- prověření názvu zakládané společnosti
- čestná prohlášení a podpisové vzory statutárních orgánů založené firmy
- prohlášení správce vkladů zakládané společnosti
- souhlas s umístěním sídla od majitele nemovitosti pro nově zakládanou firmu
- vyřízení volných, řemeslných i vázaných živností či koncese pro novou firmu
- obstarání výpisů z rejstříků nutných k založení společnosti - obchodního rejstříku, z rejstříku trestů, katastru nemovitostí apod.
- ověření listin a podpisů nutných k založení firmy
- podání návrhu na zápis společnosti do obchodního rejstříku
- registrace nově vzniklé firmy k daním na finančním úřadě
Pamatujte, že stejně jako Vy předpokládáte, že je pro laiky v oblasti realit vhodné při prodeji a nákupu nemovitostí využít služeb odborníků, tedy realitních kanceláří, je i pro laiky v oblasti zakládání společností – běžné občany, mezi něž v tomto případě patří také realitní podnikatelé – vhodné využít služeb poradenských firem specializovaných na zakládání společností.